lauantai 21. helmikuuta 2015

The Finnish Projectweek

Mun viikko on ollut tosi nopea, aika kiireinen ja täynnä toimintaa. Heräsin kuitenkin aikaisin, ja ulkona oli nätti ilmakin, joten päätin viettää mun aamun valokuvaamassa Barbaran kanssa :) Oli tosi piristävää kiertää kampusta ja käydä merenrannassa. Mun asuntola on lähimpänä linnaa ja luokkatiloja, joten valitettavan usein multa pääsee unohtumaan, että miten ihania paikkoja täältä kampukselta oikein löytyy. Myöhemmin tänään mun pitää käydä uudestaan rannalla hieman tutkiskelemassa ja aloittamassa mun E-systems tutkielma. Vuorovesivaihtelu Bristolin lahdella on toiseksi suurin maailmassa (jopa 11 metriä), joten tämä iltapäivä sattuu olemaan ainoa sopiva aika vähään aikaan kun koko rannan ekosysteemit ei ole veden alla.

Löytyi rantakalliolta

Ensi viikolla mulla onkin sitten vähän erikoisempi ohjelma, nimittäin vuosittainen projektiviikko! Kaikki meidän koulun oppilaat suorittaa keväällä jonkinlaisen projektin, joka yleensä liittyy jollain tapaa vapaaehtoistyöhön tai UWCn tavoitteisiin. Projektin voi järjestää opettaja tai oppilas yhdessä henkilökunnan jäsenen kanssa. Mä päätin viime syksynä, että haluan järjestää oman projektini Lappiin. Suunnitelmana on tutustua Saamelaiskulttuuriin ja pohjoiseen talveen, sekä tehdä mahdollisuuksien mukaan vapaaehtoistyötäkin. Mukanani tuon 7 oppilasta (Belgiasta, Israelista, Bangladeshistä, Malesiasta, Kanadasta, Venäjältä, ja yhden vähän kaikkialta :D) ja Brittiläisen opettajan.



Kotona en kuitenkaan pääse käymään, sillä helpointa on matkustaa suoraan Helsingistä junalla rovaniemelle. Sieltä ajamme loppumatkan Ivaloon ja Saariselälle. Oon ihan älyttömän innoissani, kun pääsen saunomaan ja tankkaamaan mun ruisleipävarastoa. On myös hienoa nähdä Lappi ulkomaalaisten silmin, kun mulle se on niin tuttu ja tavallinen. Pääsen tavallaan näyttämään, minne mulla on koti-ikävä. Reissuun lähdemme ensi viikolla, torstai-iltana, ja sitä seuraavalla viikolla palaamme perjantaina kampukselle. Sitten onkin enää alle 3 viikkoa pääsiäislomaan jolloin pääsenkin sitten ihan omaan kotiin asti käymään :) Ja siinä välissä mulla ehtii olla synttäritkin. Välillä tuntuu, että tää mun elämä on nykyään tämmöistä matkustelua vaan. Puolet ajasta istun joko bussissa, junassa, lentokoneessa tai odottamassa jotain edellisistä. Mutta en mä valita :) Ihana päästä Suomeen ja vaihtaa Walesin sateisuus ja kostea ilma kirpeisiin pakkasiin viikoksi. Sen jälkeen tuntuu tääkin varmaan vaan ihanan lämpimältä :D


Alkoi naurattaa toi tikku jonka joku oli tökännyt hirviölle käteen :D

// My week has been fairly busy, full and fun. I woke up early today today, and since the weather was pretty, I spent my morning photographing with Barbara. Going around the campus and to the seafront was really nice. PK is really close to the academic blocks and the castle, and that sometimes makes me forget how beautiful the whole campus is. Later today I'll have to go to the seafront again to do a little bit of E-systems data collection for my Internal Assessment. Ironically, it's only today (Saturday) that the tide is low enough to not cover all ecosystems.

Next week is going to be slightly more interesting, because it's the beginning of project week. Each year we all have to go and do a project related to the UWC mission statement. It can be organised by a teacher or a student along with one of them. I decided to organise my own to Lapland. The plan is to learn about the Sami people's culture and nordic winter, but also to do some service. So I'm taking 7 students and a teacher to Finland and I'm really excited!

I feel a bit sad that I'm still not going home, since I don't live in Lapland and it doesn't really fit into the travel plan. However, I get to go to a sauna and eat as much rye bread as I can! It's also going to be really interesting to see Lapland through other people's eyes, because to me it's always been quite ordinary. I kind of get to show what I miss when I'm homesick too. We're leaving the campus on Thursday night next week and returning on Friday the week after that. Then it's again less than 3 weeks until Easter break and me going home. AND between all that I'm turning 18 which is almost as scary as exciting.

Sometimes I feel like my life is just travelling everywhere. Half of the time I'm either sitting on a bus, train or a plain or waiting for one of them. I'm not complaining though :) It's great to be able to go to Finland and to switch from the rainy Wales to the crispy cold. And also After Finland, Wales is probably going to feel nice, sunny and warm.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti